Skabt til at konkurrere
Byd velkommen til en af de mest ekstraordinære Ferrari-racerbiler, der nogensinde har sat sine hjul på asfalten i Lyngby. Det her er toppen, når det kommer til Ferrari F40.
Bilen er den ekstremt sjældne F40 GTE, som Formula har stået for restaureringen af. Det har været en årelang proces, men endelig har den båret frugt. For bilen er netop hjemvendt fra Californien, hvor den vandt i sin klasse på Pebble Beach Concours d’Elegance, som er et af de meste prestigefyldte bilshows i verden. Mere om det til sidst – først lidt om bilen.
F40 GTE med chassisnummer 90001 har en ganske særlig historie at fortælle. Den kørte sit første racerløb på Monza i 1993, og herefter fulgte en lang karriere på racerbanen. Faktisk er dette den F40, der har deltaget i flest racerløb – ikke mindst det legendariske 24 timers Le Mans, hvor den var med tre gange (’94, ’95 og ’96). Noget ingen anden F40 har opnået.
Ferrari F40 er som udgangspunkt en gadebil. Men der findes også en stribe racervarianter af den. Den måske mest kendte hedder F40 LM, og er produceret i 19 eksemplarer. F40 GTE er endnu mere sjælden. Det menes at blot 7 eksemplarer er blevet produceret. F40 GTE undergik en konstant udvikling på racerbanen, og det betød også at den som tiden gik blev hurtigere og hurtigere.
En af de visuelle forskelle mellem en F40 GTE og en LM findes i aerodynamikken, hvor du kan afsløre varianten ved at kigge på bilens spoilere. En anden ting er gearkassen. Hvor en LM stadig bruger en klassisk manuel gearkasse, har F40 GTE istedet fået monteret en sekventiel gearkasse, som du tydeligt kan kende på den større gearstang i kabinen. Den sekventielle gearkasse resulterer i hurtigere og mere effektive gearskift.
Fra Pebble Beach til Lyngby
Ferrari F40 GTE (90001) blev sourcet af Formulas team, og herefter blev den hentet hjem til Danmark. Efter en stribe år på racerbanen fremstod bilen stadig i go’ og original stand, men det var tydeligt, at den godt kunne trænge til at få lidt kærlighed fra dem, der producerede bilen oprindeligt.
Herefter startede et årelangt projekt, hvor Michelotto i Italien gik igennem bilen med en tættekam. Den skulle renoveres tilbage til sådan den så ud i ’96-sæsonen. Det var her, den havde størst effekt og deltog i Le Mans for tredje gang. Da renoveringen var overstået opstod muligheden for at vise bilen frem til det legendariske Pebble Beach Concours d’Elegance 2024. En af hovedpersonerne bag renoveringen, Cristiano Michelotto, var med på plænen for at kunne besvare alle dommernes mange spørgsmål.
Efter en votering stod det klart, at Ferrari F40 GTE med chassisnummer 90001 løb af med en klassesejr foran et stærkt felt af racerbiler fra fortiden.
Vi er stolte af at kunne fremvise bilen hos Formula i Lyngby til og med onsdag den 4. december 2024