Grecale Folgore
Den nye SUV fra Maserati – nu på el
Den er selvfølgelig brygget på Maserati’s racer-DNA. Tilsætter du komfort og funktionalitet, så har du den nye performance-SUV ved navn Grecale. Og selvfølgelig er bilen også blevet en del af Maserati’s nye elektrificerede modelprogram Folgore. I ægte Maserati-ånd er performance blevet vægtet højt. Derfor er Grecale Folgore blevet udviklet i samarbejde med Formula E-ingeniører, hvilket afspejler sig i en 0-100-tid på bare 4,1 sekunder og en adaptiv luftundervogn, der får bilen til at klare selv de skarpeste sving elegant og agilt.
Samtidig sidder du højt og komfortabelt, som man forventer at gøre i en SUV med mulighed for masser af udstyr og køreassistenter. Grecale Folgore er en hverdagshelt med et twist af performance – helt emissionsfrit.
Kør grønt med stil
Den elektriske rejse fortsætter
Første skud på stammen i det elektriske Folgore-program var den ikoniske og sportslige GranTurismo Folgore. Maserati har planer om at et fuldelektrisk modelprogram allerede i 2030, og Grecale Folgore er et skridt tættere på netop det.
På én enkelt opladning er der mulighed for op til 500 kilometers rækkevidde med Grecale Folgore. Det vil sige, at man har en bil, der kan klare hverdagens gøremål uden problemer, samtidig med at den fint klarer en længere køretur på tværs af landet. Og kobler man bilen op på en lynlader, kan man lade fra 20-80% på bare 29 minutter.
Design
Maserati-generne lever
Blot fordi Grecale er en SUV, betyder det ikke, at man behøver at give afkald på det aggresive og samtidige elegante look, som Maserati er så kendte for at mestre. Kigger man på fronten af bilen, er man ikke tvivl om, at det er en Maserati. Den store trefork pryder køleren, som man man kender det. Forlygterne er meget i stil med dem, man finder på den nye GranTurismo, og bilen skilter ikke med, at den kører på el, som man ellers ser blandt mange andre elbiler
Bagenden er elegant at se på med smalle LED-lygter, men signalerer stadig performance med den indfarvede rear-diffuser.
Forskellige Drivemodes
Til enhver situation
Bilen har fire forskellige drivemodes, der alle kan vælges ved at dreje på en knap på rattet; MAX RANGE, GT, SPORT og OFFROAD.
Kører man i MAX RANGE, arbejder bilen for at bruge så lidt strøm som muligt. Det er ret handy, hvis man er under 20% og ikke har en oplader lige om hjørnet. Her regenererer bilen strøm via bremsen, begrænser topfarten til 130 km/t og reducerer klimaanlægget for at spare på strømmen. Der er mulighed for op til 500 kilometers kørsel (WLTP) på en fuld opladning.
GT er bilens mest normale drivemode. Her justerer luftaffjedringen sig ned i normal højde, som er det mest komfortable, og styretøjet er balanceret og roligt.
I SPORT bliver styretøjet strammet op, affjedringen sænkes og speeder-responsen bliver mere følsom og hurtig. Hele bilen ændrer karakter, og man mærker virkelig, at det er en Maserati, man kører i.
Grecale er jo trods alt en SUV, så i OFFROAD hæves affjedringen til det højeste, gassen bliver mere afbalanceret og styringen gøres ekstra følsom og manøvredygtig.
Komfort, bæredygtighed og teknologi
Nyd køreturen hver gang
Sætter man sig ind kabinen, mærker man som det første følelsen af de nye ECONYL® sæder, der er blevet fremstillet af forskellige genbrugsmaterialer såsom nylon fiskenet og andet genbrugsplast.
De elektriske førersæder har 14 forskellige indstillinger, og kan vælges med flere forskellige farvekombinationer, der matcher bilens ydre. Der er tilpas støtte i siden, til når man evner at tage et sving lidt hurtigt, uden at de bliver hårde og ukomfortable på længere ture. Det er det bedste fra begge verdener.
Højteknologisk infotainment
I midten af kabinen finder du infotainmentsystemet. Hovedelementerne her er to touchskærme; Øverst finder man den store centrale skærm på 12,3”, hvorfra man styrer ting som Apple CarPlay eller AndroidAuto, navigation, radio, indstillinger for bilens drivemodes eller Sonos Faber lydanlægget med 14 højtalere.
Centralskærmen er integreret sammen med en mindre 8” komfortskærm, som du finder lige under, kun adskilt af gearvælger-knapperne. Herfra styrer man bl.a. klima, sædevarme, ratvarme, ambientlight og bilens luftaffjedring.
Som en ekstra lille gimmick er det klassiske Maserati-ur blevet digitalt og fungerer nu også som multifunktionel skærm, der kan vise mange andre informationer end bare et klokkeslæt. Man kan f.eks. også tale til det og spørge om vejret, nyhederne eller en rutevejledning via det intelligente MIA-system (Maserati Intelligent System).